گوستاوو آدولفو دودامل رامیرز

گوستاوو آدولفو دودامل رامیرز رهبر ارکستر و آهنگساز ونزوئلایی است که در سال 1381 در شهر بارکیسیمتو در ایالت لارا کشور ونزوئلا به دنیا آمد . گوستاوو دودامل فراگیری ویولن را هنگامی که ۱۰ سال داشت نزد خوزه لوئیز خیمنز در «کنسرواتوار جاسینتو لارا» شروع کرد و مدت کوتاهی بعد از آن شروع به آموختن آهنگسازی کرد بعد توانست وارد «آکادمی موسیقی آمریکای لاتین» شود و یادگیری ویولن را نزد خوزه فرانسیسکو دل کاستیلو ادامه داد.

 عشق عمیق او به موسیقی هر روز پر رنگ تر میشد و گوستاو جوان خود را هر په بیشتر در این دریای پهناور غوطه ور می کرد. او که پله های ترقی را با سرعت میپیمود در سال ۱۹۹۶ شروع به فراگیری رهبری ارکستر نزد رودولفو سالیمبنی کرد و در همان سال به عنوان رهبر ارکستر مجلسی آمادئوس انتخاب شد و سه سال بعد  آموختن رهبری را نزد خوزه آنتونیو آبرئو (مؤسس ارکستر جوانان سیمون بولیوار ونزوئلا(SBYOV))ادامه داد و به رهبری SBYOV رسید. ارکستری که به خاطر نقشش در دگرگونی زندگی هزاران جوان فقیر ونزوئلایی به عنوان نوازنده‌های موسیقی شهرت دارد. او از سال ۲۰۰۵ به عنوان یکی از هنرمندان ویژهٔ “دویچه گرامافون” برای ضبط آثار موسیقی کلاسیک برگزیده شده و ضبطهای فراوانی با ارکستر SBYOV با این کمپانی مشهور انجام داده‌است از جمله سمفونی‌های ۵ و ۷ بتهوون ، سمفونی ۵ مالر ، آثار چایکوفسکی شامل سمفونی ۵ و “فرانچسکا دو ریمینی”. دودامل می‌گوید که ایده‌های تازه حین اجرای زنده به ذهنش می‌رسند و می‌افزاید: «مثلا می‌گویی عجب، مثل این که اینجا وقت بیشتری می‌خواهد یا اینجا باید نفسی به کار بدهیم، همهٔ اینها همان لحظه به ذهنتان می‌رسد».

 دودامل رهبر ثابت ارکستر سمفونیک گوتنبرگ و ارکستر جوانان سیمون بولیوار ونزوئلا بود و بعد از اجراهایی که به عنوان رهبر میهمان با ارکسترهایی چون فیلارمونیک وین و فیلارمونیک برلین داشت، در پاییز ۲۰۰۹ به عنوان رهبر ثابت ارکستر فیلارمونیک لس آنجلس انتخاب شد و در اولین اجرا با این ارکستر در اکتبر ۲۰۰۹ سمفونی نهم بتهوون را بر روی صحنه برد. او که در حال حاضر از نوابغ موسیقی جهان شناخته می شود جوایز زیادی کسب کرده است که از آن جمله می توان به جایزه Premio de la latindad در سال ۲۰۰۷ از طرف اتحادیه لاتین به دلیل کمک‌های برجسته اش به زندگی فرهنگی لاتین و جایزهٔ “Q” در سال ۲۰۰۸ از طرف دانشگاه هاروارد به دلیل خدمت فوق‌العاده به کودکان. او همچنین در سال 2009 توسط  مجله تایم به عنوان یکی از 100 شخصیت تاثیر گذار برگزیده شد. از آخرین فعالیتهای او می توان به اعلام همکاری با اپرای پاریس در سال 2021 اشاره کرد.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

ادامه مطالعه

سازهای مرتبط

مطالب مرتبط
حسین دهلوی موسیقی‌دان، آهنگ‌ساز و رهبر ارکستر

حسین دهلوی

حسین دهلوی موسیقی‌دان، آهنگ‌ساز و رهبر ارکستر در سال ۱۳۰۶ در تهران متولد شد. او

ادامه مطلب»
اخبار اورنگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *